وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

خوشحالم تورو دارم حسین جان

آخرین مطالب

خوانده و نوشته

يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۰۸ ق.ظ

خیلی اوقات باید بی مهابا به دل نوشتن زد. یه کیبورد خوشدست می خواهد و یه دل پر و آن جمله معروف که هر چه میخواهد دل تنگت بگو. 

شاید باورش سخت باشد اما نوددرصد اوقات بدون هیچ برنامه ای و هیچ نقشه راهی شروع به نوشتن میکنم. با اینکه در روز زمان زیادی از وقتم را صرف خواندن میکنم اما برای نوشتن، به خواندهایم رو نمیزنم. 

خوانده ها باید در جای خودشان قرار بگیرند و روی شعله زمان مانند فسنجان لعاب بدهند تا چیز بدرد بخوری از آب در آیند. برای همین گاهی خوانده های جدید که دست و پایم را می گیرند را به زور جدا می کنم تا بتوانم راحت تر بنویسم. 

نگران آنچه خوانده اید نباشید، روزی مانند فرشته نجات به سراغتان خواهند آمد. 

  • محمد برزین

نظرات  (۳)

  • یاکریـ ـم
  • سلام آقا محمّد

    حالتون خوبه الحمدلله؟ 

    شما صفحات صبحگاهی ‌هم می‌نویسید؟ دقیقاً چی توش می‌نویسید؟!

    من توی صفحات صبحگاهی بارها پیش اومده که هیچی نداشتم برای نوشتن و ده پونزده خط فقط همین عبارت رو تکرار کردم: «چه بنویسم؟»!

    پاسخ:
    سلام و ارادت 
    خیلی وقته دستم به نوشتن نمیره البته از روی تنبلیه وگرنه هر وقت به قلم اجازه ملاقات با کاغذ رو دادم شرمنده م نکرده . 
    توی صفحات صبحگاهی از چند تا تکنیک استفاده می کنم
     یا یه عکسی رو مقابلم میگیرم و بهش خوب نگاه می کنم و برداشت های خودمو در مورد عکس می نویسم .
    یا با تخلیه ذهنی اغاز میکنم که این روش بهترین روش برای نوشته های صبحگاهی هست. هر چی به ذهنم اومد رو بدون در نظر گرفتن فعل و فاعل و بد وبیراه بودنش می نویسم و به خودم اجازه تصحیح هم نمیدم که از یه جایی به بعد کاملا روی روال می افته . 
    و روش سوم مطالعه و نوشتن است. میخوانم و برداشت های خودم را با کتاب تلفیق میکنم و پست می ذارم. 

    یه دونه کتاب رو معرفی می کنم 
    با هر دو طرف مغزت بنویس 
    این کتاب بی نظیره 

    سایت شخصی شاهین کلانتری هم فوق العاده خوبه 
    در ضمن تمام پست های من نوشتار صبحگاهیه 
  • یاکریـ ـم
  • راستی کیبورد گرچه سریع‌تر و راحت‌تره ولی جای خودکار رو نمی‌گیره... :)

    پاسخ:
    هیچ چی جای خودکار رو نمیگیره 
    ولی حالم با کیبورد خوبه چون دلم میسوزه کاغذ هدر بدم. البته لپتاپم تاچ هست و قلم فوق العاده داره 
  • یاکریـ ـم
  • امّا آقای کلانتری میگن که صفحات صبحگاهی باید بی‌قاعده و بی‌هدف باشن تا قلم بی‌وقفه به جریان بیفته و بنویسه (یا حضرت ب!). درحالیکه مطالبی که شما میذارید توی وبلاگ، هدفمند هستند.

    پاسخ:
    من زمانی که شروع به نوشتن میکنم بی هدف می نویسم اما از یه جایی به بعد شکل میگیره و این شکل گیری به تفکر آدم بستگی داره که در حال و یا زمان گذشته به چی فکر کردم و چه چیزی برام مهم بوده و ذهنم رو درگیر کرده. 

    شاهین کلانتری فوق العاده است. 
    اگه میخواهی هدفمند کارهاتو پیش ببری به روزنوشته های محمد رضا شعبانعلی نگاه کن و سایت متمم که زیر نظر ایشون هست. 

    راستی کتاب با هر دو طرف مغزت بنویس رو بخون 
    خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی میتونه کمکت کنه در نوشتن 
    من الان دارم میخونم این کتاب رو 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی