وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

خوشحالم تورو دارم حسین جان

آخرین مطالب

العمل العمل

شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۸، ۱۲:۱۰ ب.ظ

هر روز نوشته های زیادی در فضای مجازی به اسامی مختلف به ثبت می رسد، از کلام معصومین گرفته تا دانشمندان. برچسب هایی که به یک نوشته الصاق می شود تاثیر زیادی در توجه افراد دارد (البته خیلی ها هیچ حسی بهشون دست نمیده). شاخک ها بلند می شود و مانند رادار کلمات را تعقیب می کند تا به آنچه علامت سوالی در ذهن بوجود آورده برسد. 


نهج البلاغه از جمله کتاب هایی است که خط به خط و کلمه به کلمه آن در ذهن ایجاد علامت سوال می کند و ترغیبت می کند برای پالس های ارسال  شده عکس العملی نشان دهی. 


به این روایت دقت کنید :

الإمام علی (ع):‌ العمل العمل، ثم النهایة النهایة، والاستقامة الاستقامة، ثم الصبر الصبر، والورع، إن لکم نهایة فانتهوا الی نهایتکم.(نهج‌البلاغه: خطبه 176)

‌امام علی (ع): کار کنید و آن را به پایانش رسانید و در آن پایداری کنید؛‌ آن گاه شکیبایی ورزید و پارسا باشید. همانا شما را پایانی است؛ پس، خود را به آن پایان (بهشت) رسانید.


میخواهم به روابط عمیقی که بین کلمات وجود دارد دقت کنید. چند مدت پیش با دوستان طلبه بحث می کردم و کار به گلایه از بزرگان رسید. همین روایت مولا را نویسندگان غربی به روان ترین شکل و البته با ایراداتی که در طرز تفکرشان از لحاظ نگاه به اقتصاد وجود دارد به صورت محتوا در آورده اند از کتاب گرفته تا مقاله و حاشیه روزنامه. اما این کلمات مولا که هزاران بطن در خود دارد نه ترجمه ای روان شده نه کار دانشگاهی دقیقی نه کتاب همه فهمی که جوان مان را از خواندن کتاب های به ظاهر خواندنی غربی بی نیاز کند. 


حوزه علمیه با این وسعت و حجم نیرو و متخصص آیا شده کتابی در زمینه کسب و کار با تکیه بر کلام مولا انتشار دهد که متخصصین کسب و کار در رسانه و کتب کپی شده شان به جای استناد به منابع غربی از امیر بیان نقل قول نمایند. برای درک نهج البلاغه هنوز باید متوسل به شرح ابن ابی الحدید شویم که خود نیاز به چند بار تشریح دارد. 


در دوره زندگی توئیتری و تلگرامی که زبان مادری به زبان شبکه اجتماعی تغییر حالت داده کسی نتوانسته قطره ای از این دریای با عظمت نهج البلاغه را خوراک کودکان دانشگاهی ما کند که تاریخ را در حد اسم تاریخ معاصر و تاریخ باستان می دانند و بزور اندیشه ای را می گذارنند که تغییری در اندیشه شان ندارد و برعکس از دین و دیانت زده می شوند (البته با تدریس برخی اساتید که ... ) 


انگار همه ی کار ساده سازی دین به گردن استاد قرائتی افتاده که باید قران با ترجمه ای روان بنویسد، منبر همه فهم ارائه دهد، تفسیر دلنشین کتابت کند. پس نقش بقیه در وظیفه خطیری که به گردن آنهاست چیست؟ حکایتی شده این کپی پیست در فضای واقعی. 

آقایون، خانم ها! خودم! ایها العلما! العمل العمل 
غرب با شکلات پیچ کردن مطالب بی ارزش، ضد دین، ضد انسانیت خود ذهن مخاطب را مسموم کرده و نیاز به پادزهری دارد که اسلام برای ساخت آن الگو و متد لازم را دارا می باشد فقط عمل می خواهد العمل العمل. 

پیشنهاد مطالعه : کتاب سبک زندگی دکتر کوشکی

  • محمد برزین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی