وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

خوشحالم تورو دارم حسین جان

آخرین مطالب

ضرورت روضه های هفتگی

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۰۸:۰۹ ق.ظ

خانه آپارتمانی ما با اینکه قوانین ساختمان های دیگر دارد ولی تفاوتی دارد که کمتر پیش می آید که چنین شود. آپارتمان ما خانوادگی است یعنی پدر و مادرم، برادر و خواهرم در آن کنار هم و در طبقات مختلف زندگی می کنیم. همسرم که صبح از خواب بیدار می شود با تماس مادرم به خانه آنها می روند و ساعتی از صبح و ساعتی از ظهر را باهم می گذرانند. وجود آقا مصطفی شیرین زبان دوساله نیز این موضوع را شدت بیشتری بخشیده و پله نوردی های او باعث شده رفت و آمد بیشتری اتفاق بیفتد. غروب و زمانی که من نیز از اداره به منزل می آیم شاید حضورمان در خانه پدر و مادرم بیشتر شود. همین نشست های کوتاه و پرتکرار حال خوبی را برای ما به همراه دارد. 

در روایتی از پیامبر اکرم صلوات الله علیه داریم که فرمودند: انا و علی ابوا هذه الامه. به زبان ساده یعنی پدران ما کسانی نیستند که صرفا در تولد ما نقش داشته اند. پیامبر و امیرالمومنین پدرانی هستند که راه رسیدن به کمال را برای ما سهل می نمایند و در بهشتی شدن مان نقش دارند. ائمه معصومین علیهم السلام هستند که راهنمایی می کنند برای داشتن زندگی بهتر و خداپسند تر. حال با این نگاه به سراغ بحث مان می رویم. 

شیخ جعفر شوشتری در کتاب خصائص الحسینیه مطالبی را در باب گربه بر سید الشهدا بیان داشته اند که محکم و قانع کننده است اما امروز نمی خواهم از آن عبارات وام بگیریم. 

چرا روضه های هفتگی را جدی بگیریم؟

شارژ مجدد
انسان در طول هفته بر اثر اتفاقات دچار کاهش انرژی می شود و نیاز دارد که دوباره آنچه از دست داده را به خود بازگرداند. همین مویایلی که اکنون در دست نوزادها نیز دیده می شود را در نظر بگیرید. چه شما از این موبایل خوب استفاده کنید ومانند یک خانم دکتر محترم فقط به تماس ها پاسخ بدهید و گهگداری پیامی به خانم دکتر دیگر و چه دست کودکی خردسال باشد که با بازی های مختلف روده اش را در بیاورد، این بی نوا نیازمند شارژ است و باید ساعتی در با خودش خلوت کند و به منبع انرژی متصل شود. 

انسانی که در طول روزها اگر هم بهترین بنده خدا باشد باز نیازمند تجدید قواست. بله آنچه در ذهن شما هست را نیز در نظر گرفته ام. چه چیزی بهتر از نماز؟ هیچ! مثال می زنم!(لطفا اگر تجربه روضه هفتگی ندارید لااقل چند مدت تجربه کنید).شاید از عمر فست شارژرها آنقدری نمی گذرد. تفاوت شارژ سریع و معمولی را کسانی که دارای گوشی های مدل پایین هستند درک نمی کنند مگراینکه به چشم دیده باشند. حال به مثال قبل باتری با ظرفیت 4500 میلی آمپر و باتری 3000 میلی آمپر را اضافه کنید. حتما شنیده اید که از معصوم آمده است: 

«کلنا سفن النجاة لکن سفینة جدی الحسین (علیه السلام) اوسع و فی لجج البحار اسرع» (بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲)

بله عزیز من! به زبان ساده می شود همان مثال بالا. هم سریع تر شارژ می شوی هم با ظرفیت بیشتری شارژ می مانی. این خاصیت روضه امام حسین است. 

دورهمی ساده

تا به حال به منزل علما رفته اید؟ چند باری توفیق حضور در بیت عالم شهر نصیبم شد. در اتاقی که پر بود از کتاب و از آن بیشتر سادگی. چند عدد پشتی که به دیوار تکیه داده بودند و سماوری که گوشه اتاق با خود نجوا می کرد. حال فکر کنید که مهمان این خانه شوید و قرار است دقایقی را در کنار آن بزرگوار بمانید. مطمئنا با عبد خدا نشست و برخاست کردن تاثیر فراوان خودش را دارد. حال این شرایط را برای روضه ای در نظر بگیرید که اگر شرایطش را درست محیا کرده باشیم اهل بیت علیهم السلام وعده حضور در آن را داده اند. روضه هایی از جنس روضه های خانگی امام صادق، که شاعری در مصیبت عظمای کربلا سروده ای را می خواند و دل ها روانه کربلای امام حسین علیه السلام می شد. این دورهمی های ساده خانگی که چند نفر دور هم جمع می شوند و با نیت خالص روضه ای می خوانند چقدر می تواند حال انسان را منقلب کند؟ 

ادامه دارد... 

  • محمد برزین

نظرات  (۱)

سلام

ممنون بابت مطلبتون :) من خودم متاسفانه غیر از ماه محرم دیگه سعادت حضور در روضه ندارم .. البته شرایط کاریم هم یکم سخت هست . گرچه قطعا می دونم تنبلی از خودم هست .

امیدوارم ارتباط ما با اهل بیت هیچ وقت قطع نشه ..

راستی کتاب فرمانده در سایه رو هم خریدم ممنون از پیشنهادتون :)

پاسخ:
سلام محمد جان 
ممنونم از نظر ارزشمندت 
ان شاء الله کار و بارت جوری ردیف بشه که بتونی روضه هم شرکت کنی 
 حتما ارتباط  قوی ای داری و این ارتباط حفظت می کنه به حول و قوه الهی 
بابت کتاب هم دم شما گرم 
 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی