وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

خوشحالم تورو دارم حسین جان

آخرین مطالب

دوست خوب

جمعه, ۲ فروردين ۱۳۹۸، ۰۲:۳۳ ق.ظ

در پست نیاز اساسی (لینک پست) به سه مولفه  که هیات ها باید برای آن فکری داشته و بر اساس روش خود بتوانند برنامه ریزی کنند اشاره کردیم. نیاز دوست خوب اولین گزینه ای بود که مورد اشاره قرار گرفت. 


ابتدا باید این سوال را مطرح کنیم که چرا دوست خوب به عنوان نیاز مطرح شده است. هیات ها شرایطی را بوجود می آوردند تا افراد ساعتی را در کنار یکدیگر بگیرند، موعظه ای بشنوند و حکایتی را بیاموزند. حال این اتصال بعد از هیات قطع می شود تا جوان و نوجوان بار دیگر به واسطه ای در هیات حاضر شود. 


ساعت ها از دیدار قبل گذشته و از نکات ارائه شده و اتفاقات قبل، شاید تنها تصویری تار در ذهن مخاطب باقی مانده باشد. حال دوباره باید همان اتفاق تکرار شود و این زنجیره ادامه خواهد داشت و این حلقه های منفصل از هم قرار نیست اتفاقی را رقم بزنند. 


یکی از دغدغه های والدین در خارج از محیط منزل، دوستان فرزندانشان است که در شرایط فعلی  فضای مجازی  و دوست ،زوجی را تشکیل داده که مقابله با آن تا حدودی سخت و غیرممکن به نظر می رسد. با این دغدغه  والدین، فرزندانشان  را برای ساعتی از منزل دور می کنند تا هم در اجتماع قرار بگیرند هم نیاز های انسانی شان که در خارج از محیط خانه وجود دارد برآورده شود. 


زمانی که نوجوان و جوان به هیات می آید باید آرامشی در وجود پدر و مادر شکل بگیرد و حس امنیت به آنها امان فکر کردن به بلاهای آخری الزمانی را ندهد. این است که فرزندشان اگر تا انتهای شب در هیات باشد آن چنان مورد بازخواست قرار نمی گیرد چون ماحصل آن حضور چند ساعته را در رفتار و گفتار نوجوان و جوانشان مشاهده می کنند. 



پس تا اینجا به این مطلب رسیدیم که دلگرمی خاصی برای والدین در زمان حضور عزیزشان در هیات وجود دارد که این حاصل فضای معنوی و جو موجود در آن است .


ابزارهای فروانی برای نگه داشت این حال معنوی برای نوجوان و جوان وجود دارد ، از جمله برنامه های خارج از جو روضه مانند اردو و ورزش و کارهای جهادی و ... که هر کدام از اینها تاثیرات متفاوتی را بر روحیات و اخلاقیات مخاطب هیات می گذارد. ابزارهایی که استفاده درست از آنها که خود هنری بزرگ به حساب می آید می تواند در رشد و شکوفایی آنها نقش بسزایی داشته باشد. 


با این مقدمه می خواهم از فاکتور اساسی ای که این پست در مورد آن است نام ببرم که همه موارد بالا را تقویت نموده و روند رشد آن را تسریع می کند. دوست خوب مهمترین نیازی است که اگر جدی مورد توجه قرار بگیرد زحمات فراوانی که در مجموعه هیات ها کشیده می شود را به ثمر خواهد نشاند. 


این پست ادامه دارد...




  • محمد برزین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی