وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

خوشحالم تورو دارم حسین جان

آخرین مطالب

هیات، نظم، توسعه

يكشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۰۳:۲۱ ب.ظ

وقتی میخواهیم  در مورد هیات سخن بگوییم باید اولین چیزی که در ذهن مخاطبمان نقش میبندد نظم باشد. نظم از اصولی است که در تمامی بخش های سازمان و مجموعه های بزرگ به چشم میخورد. نظم فردی هماهنگ با هدف که موجبات نظم تشکل را به همراه دارد و نظم تشکیلاتی که تغییر در فرد را به راحتی رقم خواهد زد. 
به عنوان نمونه ارتش را در نظر بگیرید و شخصی که بی نظمی سرتاسر حرکات او را فرا گرفته است. این شخص بعد از مدتی حضور مستمر در مجموعه ارتش خودش را وفق خواهد داد چون جامعه ای که بر پایه نظم است غیرمنظم را یا بیرون میکند یا او را تغییر خواهد داد.  

نظم است که زمین را در مدار نگه می دارد اگر ذره ای فاصله خود را خورشید تغییر دهد آنچه نباید اتفاق بیفتد بوقوع میپیوندد و البته باید زمین، زمین باشد تا در این مدار بماند و گرنه سیب زمینی را چه به قرار گرفتن در مدار منظم فلکی . 


  • اینکه هیات به عنوان یکی از قویترین تشکیلات موجود در دنیا که شاید قدیمیترین تشکل هم باشد منظم باشد واجبی است که مطالعه در مورد تاثیر نظم در رشد آن نیاز می باشد. 

به این نکته توجه کنید که منظور از نظم هیات تنها مباحث شروع و پایان به موقع و کوچه های سینه زنی و طبخ غذا و مواردی از این دست نمیباشد.هیات تشکیلاتی منسجم و ریشه دار است لذا مسائل مربوز به آن نیز باید ریشه ای دنبال کرد. 

بخش مهم نظم هیات، نظم ساختاری است. یعنی بعد از تبیین اهداف و روش های رسیدن به آنچه برنامه ریزی شده باید به ابزار نظم مجموعه را از گسستگی در آورد.

نامه 31 نهج البلاغه پر است از مفاهیم و عبارات عمیق که سالها نیازاست در مورد آن مطالعه و تحقیق شود اما تک جمله ای انگار واسطه میشود برای گره زدن مطالب تئوری و راه های عملی و آن عبارات "اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم" می باشد. تقوا در کنار نظم و نظم در کنار تقوا قرار گرفته و این برای واکاوی اعماق پیچیده نظام هیات کمک کننده است. 


بیایید تعرف خودمان را از هیات تغییر دهیم. هیات یعنی ...
ادامه دارد.
  • محمد برزین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی