وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

خوشحالم تورو دارم حسین جان

آخرین مطالب

کنکوری مسابقه ندهید.

شنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۰۹:۴۲ ق.ظ


در کشور ما سالانه مسابقات کتابخوانی زیادی برگزار می شود و شرکت کنندگان مانند کنکور باید راس ساعتی در محل مسابقه حاضر به سوالات چهار گزینه ای پاسخ دهند . 

اینکه این روش خوب اس بد است حال بهم زن است حال خوب کن است، چی هست چی نیست مهم نیست، مهم نداشتن خروجی است. یعنی شرکت کننده وقتی مطالب رو در حافظه کوتاه مدت خود قرار میدهد و دیگر هم قصد مراجعه به آن را ندارد جز پر کردن فضای حافظه خود کاری نکرده است وبعد از مسابقه جز لذت جایزه چیز لذت بخشی نصیبش نمی شود. 


حالا چکار کنیم ؟ 


چرا کاری نکنیم که فواید بیشتری را داشته باشد؟ چرا سوزنمان روی روش کنکوری گیر کرده است؟چرا همه جا قرار است اینجور آزمون بدهیم؟ آیا روش دیگری وجود ندارد یا تن به کار نمی دهیم؟ 

یکی از روشهای دلچسب که برای رده سنی نوجوانان و جوانان بازخورد خوبی داشته روش مسابقه روخوانی کتاب و خلاصه گویی کتاب است. یعنی شرکت کننده کتاب را تهیه و پس از مطالعه، در زمان آزمون در مقابل داورها بخشهایی از کتاب را که توسط داوران مشخص میشود را میخواندیا اینکه باید برای جمع خلاصه ای از کتاب را به زیبایی تعریف کند . 

چند فایده در این روش وجود دارد که بیان میکنیم .
شاید مهمترین فایده این کار این است که فرد جرات و قدرت صحبت کردن در جمع را پیدا میکند و ترس خود را از دست میدهد. اگر ما قرار است بتوانیم از هویت و ملیت و مذهب خود دفاع کنیم ابتدا باید بتوانیم در جمع های کوچک خودمانی حرف بزنیم. 

فایده دوم این روش افزایش روحیه است. وقتی فرد حتی دست و پا شکسته در مقابل جمعی شروع به ارائه میکند خواه نانخواه روحیه اجتماعی بودنش تقوتی شده و میل حضور در اجتماع برای انجام امور شایسته افزایش پیدا میکند. 

فایده سوم اینکه قدرت برداشت و انتقال مطلب شرکت کننده تحت تاثیر این روش افزایش پیدا میکند. شخص باید برای انتقال مطلب ابتدا مطلب را خود بخواند و بتواندتا حد زیادی آن را درک کند و سپس برای انتقال آن به مخاطب از قدرت های نهانی موجود در خود استفاده کند. 


از قدیم گفته اند پدر و مادر باید برای کودکان داستان بگویند و در فیلم ها تا برای کودکانشان داستان نگویند خوابشان نمیبرد. این مطلب تا زمانی شاید درست باشد که کودک قدرت خواندن ندارد و نمیتواند از روی کتاب داستانی را تعریف کند. از زمانی که کودک و نوجوان خواندن را فرا گرفت باید کار مشترک را آغار کرد یعنی فرصتی داده شود تا خودی نشان دهد. 

لطفا راهنمایی کنید! 
  • محمد برزین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی