وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

خوشحالم تورو دارم حسین جان

آخرین مطالب

کتاب زندگی ات را ورق بزن

يكشنبه, ۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۶ ق.ظ

کتاب

چند صفحه از کتاب زندگی خودت را ورق بزن. کافیست تورقی کوتاه بر داستان زندگی ات داشته باشی تا گزینه های جایگزین برای کارهای پیش رویت را انتخاب نمایی. یادت هست سال قبل در چنین موقعیتی چه کردی که به یادآوردن آن نیز تنت را می لرزاند؟ زندگی هر روز تکرار می شود. موقعیت ها تکرار می شوند و انسان با آزمایش های تکراری زیادی رو به رو می شود. تابه حال به این فکر کرده اید که چرا در یک آزمون و امتحان بارها آزموده می شویم. به دوران تحصیل در گذشته فکر کنید! اگر درسی را در پایان سال موفق به قبول شدن نمی شدیم باید سال بعد آن سال تحصیلی را دوباره تکراری می خواندیم یا به عبارتی مردود می شدیم. آزمون های الهی گاهی این شکل را به خود می گیرند. 

در اسلام می گویند که انتهای شب فرصتی را برای محاسبه قرار بدهید. محاسبه چیست؟ به زبان ساده یعنی با خود چرتکه بیندازیم که امروزی که آن را به شب رساندیم چه کردیم. چه کار خیری انجام دادیم که برای آن باید شکر کنیم و چه علمی ناقبولی داشتیم که برای آن توبه کنیم. چنین تلقی می شود که انسان بعد از محاسبه در مرحله ای قرار می گیرد مانند کنکور آزمایشی که در آن انسان اعلام آمادگی می کند برای آزمون روزهای بعد. وقتی در انتهای شب برای اعمال خوب خود شکر می کنیم این تصور را به وجود می آورد که عمل خیر خود را همه از جانب او دیده ایم و اعلام آمادگی می کنیم که توانایی تکرار آن عمل را داشته و خود را کاملا ندید گرفته ایم. زمانی نیز که توبه می کنیم اعلام آمادگی می کنیم که فرصتی دوباره داده شود تا واکسینه شدن خود  را به محضر پروردگار اعلام نماییم.

کتاب زندگی ات را ورق بزن. پر است از تکرارها. هر وقت از تکرار رها شدیم یعنی گذار اتفاق افتاده. این حالتی است که یا آن موفقیت نهایی است و یا اینکه مردودی شده ای که دیگر فرصت تکرار نمی دهند یا همان مشروط و اخراج. بارها یوسف پیامبر را به کامجویی امتحان کرد و بعد از تثبیت آن پیامبر به امتحان و آزمون سخت تر راهنمایی شد. یا فرعون را در نظربگیرید که در مرحله ای تکراری گرفتار دریا و غرق شدن گردید. امتحان یوسف و فرعون تکراری بود اما گذار آن متفاوت. 

کتاب زندگی ات را ورق بزن پر است از جواب های ساده. در یک فیلم سینمایی بازیگران زیادی وجود دارند که هر کدام هنرنمایی می کنند حالا میخواهد آن فیلم زندگی نامه ادیسون باشد یا یک اکشن هالیوودی. در یک فیلم عناصر و شخصیت های مختلف انتهای داستان را رقم می زنند. کتاب زندگی ما نیز مانند همان فیلم است، پر است از شخصیت های مختلف که هر کدام برای به انتها رسیدن داستان زندگی ما نقش دارند و نمی شود که وجود آن ها را نادیده گرفت. در کتاب زندگی ما افرادی هستند که باید دیده شوند چه از جنس روحانی و متعالی اش تا فرومایه و ذلیلش، چه آنها که به موفقیت های الهی دست یافته اند چه آنها که شکستی سنگین را از آنها شاهد بودیم. آنها باید باشند تا ما بین تکرار و عدم تکرار گزینه مناسب را انتخاب کنیم. نگاه به زندگی کسی که به اعتیاد افتاده یا کسی که پله های موفقیت را با قدرت طی کرده است. 

کتاب زندگی ات را ورق بزن . 

  • محمد برزین

نظرات  (۵)

  • فاطمه حیدری (رضوان)
  • سلام 

    عالی بود 

    سلام

    بنظرم کتاب زندگی خیلی از افراد ، به ازای هر روز یه ورق می خوره و به پایان نزدیک می شه اما این ورق خوردن توسط سرنوشت هست نه خود ما ! سرنوشتی که تک تک روزهای زندگی ما رو ورق می زنه و می ره صفحه بعد !! و چه خوب می شه که همونطوری که شما فرمودید ، آخر شب یه مرور کنیم بر ورق همون روز حتی روزها و سال های قبل :)

    بخاطر کارهای خوبمون شاکر باشیم و بخاطر کارهای بد هم نادم و تلاشگر برای تکرار نشدن در ورق های بعدی !

    تشکر از شما

    پاسخ:
    سلام 
    سرنوشت انسان توسط خودش رقم می خوره 
    در مقابل راه هایی که برای وجود داره و انتخاب می کنه 
    بحث جبر و اختیار 

    واسه همینه که خدا توبه رو در مقابل انسان قرار داده تا از راهی که رفته و سرنوشتش رو تغییر داده برگرده 
    مگه نمیگیم سرنوشت هر قوم توسط خودشون رقم میخوره 
    ما تک تک سرونوشت خودمون رو رقم می زنیم و به همین صورت جامعه سرنوشتش تغییر میکنه 
     
    شاید منظورتون رو نفهمیدم 
    اگه میشه توضیح بدید 
    من یه خرده دیر می گیرم 

    سلامی مجدد

    منظورم رو بخوام واضح تر توضیح بدم اینه که خیلی از آدما مثل یه قایق سوار هستن که تو دریای زندگین ، درسته که اختیار وجود داره اما خیلی از اتفاقات و ناامیدی ها باعث شده که اختیار خودشون رو بدن دست دریا ( سرنوشت ) و هر جا که باد اومد و موج ها هدایتش کردن اون هم بدون هیچ حرکتی به همونجا می ره !

    در ادامه هم گفتم که چه خوب می شه شب که شد و بعد از کلی قایق سواری یک لحظه به همون روز نگاه کنیم و ببینیم چکاره بودیم ، اگر کارای مثبت انجام دادیم خدا رو شکر کنیم و اگر منفی بوده در پی جبران باشیم .

    پاسخ:
    حالا افتاد 
    ممنونم بابت زحمتی که واسه نوشتن کشیدی 
    موفق باشی 

  • کارمند مجرد
  • 32 سالم شد و گذشت...اما نشد به ارزوهام برسم

    در مملکت ایران، زندگی و برنامه ریزی اصلا معنا ندارد

    خیلی راحت با زندگی هزاران و بلکه میلیون ها جوان بازی می کنند به اسم خیلی مسائل

    اخیرا خواندم دستفروشی ایرانی ها در کردستان زیاد شده...این شرم است به خدا

    پاسخ:
    سلام وقت بخیر 

    لطفا مهربان بخوانید

    وضعیت زندگی ما ایرانی ها چون در فشار تحریم ها هستیم باید متفاوت باشه. کدام کشور شرایط تحریمی ما رو داره و الان روی پا هست؟ از طرفی تن دادن به وابستگی عواقبی داره که حدود یک قرن چوبش را خوردیم و عزت ما اجازه سرسپردگی نمی ده حتی اگر با نان خشک سر کنیم.  و اینکه وقتی تحریم می شیم چند تا مشکل را باید حل کنیم. تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی و انتخاب آگاهانه. مورد سوم یکی از مهمترین عوامل این شرایطی است که بوجود اومده . ما در دوران گذشه هم تحریم بودیم ولی تونستیم از پس ماجرا بر بیاییم. الان کار اجرا و قانون گذاری در مملکت ما دست کسانی افتاده که وابسته به غرب هستند به چند دلیل: فرزند، مال و ... این افراد دارند شرایط رو جوری درست می کنند که به مردم فشار بیاد و مسئولین نظام رو وادار به تسلیم کنند. 
     در همین شرایط کسانی رو داریم که موفق شدند نه سرمایه آن چنانی داشتن نه اعتبار. ما دچار یه مشکلی هستیم. مشکل حاد . مشکل عدم آموزش . یعنی تن به آموزش نمیدیم. در حالی که با داشتن علم (منظورم سواد نیست) می تونیم کار خودمون رو راه بندازیم. 
    من الان دو تا از شاگردام 18 سالشونه و کسب و کار دارند و دارند هزینه تحصیل توی دانشگاه رو خودشون پرداخت می کنند و خیلی ها دنبالشون هستند که باهاشون کار کنند .
    چرا؟ چون توی زمانی که بقیه داشتن تفریح می کردند اینا مجبور بودند کتاب بخونند و آموزش ببینند. 

    اگر دوست داشتی چند تا لینک پایین را نگاه کن. 
    البته بسته به استعداد و علاقه ای که داری باید پیگیر باشی. 

  • کارمند مجرد
  • شما شغل خودتان چیست؟؟؟

    پاسخ:
    با اجازه تون کارمند 
    ولی در کنار اون کارهای دیگه ای هم انجام میدم 
    مثه تدریس، مربی گری ورزشی
    توی فضای مجازی هم بیکار نیستم 
    خیلی از کارهامو خودم انجام نمیدم و کسانی که یه روزی براشون سرمایه گذاری کردم انجام میدن 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی