وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

خوشحالم تورو دارم حسین جان

آخرین مطالب

دورهمی کتابخوانی (1)

سه شنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۰۴ ق.ظ

یکی از برنامه های تابستان قرارگاه مطالعاتی حضرت روح الله برگزاری دوره های کتابخوانی برای نوجوانان و جوانان است. یکی از دغدغه های رهبری عزیز در این سال اه بحث مطالعه است که متاسفانه هر روز سطح آن در جامعه و کشور ما در حال افول است. شاید عده ای بر این عقیده باشند که فضای مجازی عامل اصلی این کاهش سطح مطالعه است اما با این سوال مواجیهم که مگر کشور های دیگر از تکنولوژی و فضای مجازی استفاده نمی کنند؟ پس موضوع را باید از نگاهی دیگر مورد بررسی قرار داد. 

شما در روز چقدر مطالعه می کنید؟
افرادی را می شناسم که در روز ساعات زیادی به گوش دادن به فایل های صوتی از جمله سخنرانی و کتاب گویا می گذرانند اما حال و حوضله ورق زدن کتاب را ندارند. سخنرانی خوب است اما نباید از این مطلب غافل شد که سخنرانی نتیجه مطالعه است و سخنران حرفه ای کسی است که مطلبی در درک کرده و هضم کرده و به اصطلاح چیزی که می شنویم نتیجه بالا آوردن او می باشد. منکر گوش کردن به سخنرانی و تاثیرت آن نمی شوم اما نکته حائز اهمیت اینجاست که شما در حال سخنرانی اجازه تفکر را نداری و مطالب بدون کنترل شما در گوشه ای از فکرتان جای می گیرند. مثال: سیستم کامپیوتری را در نظر بگیرید که برای نصب نرم افزار مجبور هستید برای ساعتی آنتی ویروس آن را خاموش کنید. در این حالت فایل ها اگر مخرب هم باشند بدون مشکل در گوشه ای حافظه سیستم شما جای می گیرند. این در حالی است که شما در حالت مطالعه کتاب با آنتی ویروس روشن به طور کامل اجازه تحلیل و بررسی و تجزیه کامل مطالب دریافتی هستید. 

همه ما در روز زمان مناسب برای مطالعه را داریم. این مطلب واقعیت دارد که بزرگترین انسان ها که نقش بسزایی در تاریخ بشریت داشته اند و با آن سر شلوغی از مطالعه غافل نبوده اند. شاید مهمترین فاکتور این افراد برنامه ریز بودن باشد. کسی که آخر شب به خود فرصت محاسبه می دهد و کارهایی که در روز انجام داده بررسی می کند می تواند در چند دقیقه برای روز بعد نیز برنامه ریزی کند. در نوشته های قدیمی خودم چند باری این مطلب را خوانده بودم که ده دقیقه برنامه ریزی می تواند صد و بیست دقیقه در انجام کارها ما را جلو بیندازد. 


نکته مهم و حائز اهمیتی که جا دارد دقیق و علمی در مورد آن تحقیق شود بحث مطالعه در فضای تلگرامی است. کسانی هستند که بیشتر اوقاتشان را در تلگرام می گذرانند و وقتی با پرسش "چقدر مطالعه می کنید" مواجه می شوند می گویند ما بیشتر مطالعه خود را در فضای تلگرام داریم و مطالب زیادی را در این محیط می خوانیم. نمیخواهم به طور کل منکر مطالعه در فضای مجازی بخصوص تلگرام شوم اما جا دارد کمترین خطر مطالعه و خواندن در محیط تلگرام جزیره ای شدن ذهن است که فرد را در نظام بندی ذهن دچار مشکل می کند. در یکی از پست های گذشته در مورد جزیره ای شدن صحبت کرده ام. 


بر اساس همین مقدمه در تابستان 98 قصد برگزاری دورهمی های کتابخوانی با شیوه ای نوین را داریم که در حال برنامه ریزی است. امیدوارم این حرکت در کل کشور نیز اتفاق افتاده و بتوانیم سطح مطالعه کشورمان را به سطح مطلوب برسانیم. 
  • محمد برزین

نظرات  (۲)

سلام
ایده خیلی خوبیه
موفق باشید
خوشحال میشیم کم و کیف این دورهمی را هم منعکس کنید
با تشکر
پاسخ:
سلام به روی چشم 

قالب شما هم عالی طراحی شده
اینم یکی دیگر از سایت های ماست
instagramha.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی