وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

خوشحالم تورو دارم حسین جان

آخرین مطالب

مسحد ما کچل شد

يكشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۸، ۰۸:۳۷ ق.ظ

در پست قبل در مورد افول روز افزون جمعیت مسجد محله مان توضیح مختصری دادم و حالا به ریشه های اصلی آن می پردازم. قبل از بیان دلیل این نکته را متذکر شوم که روزی این مسجد جزءِ نمونه های استانی از نظر کار فرهنگی بود. 


همچنان که برای شکوفایی مسجد دلایل و راه های زیادی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد عایت نکرد مواردی ساده می تواند اتفاقاتی را رقم بزند که به حالی شدن مسجد ختم خواهد شد. برای شروع می خواهم مهمترین دلیل این اتفاق را یادآور شوم. 



امام جماعت؛ یکی از ارکان اصلی مسجد است که تامین خوراک فکری و زمینه سازی ظهور و بروز اخلاق معنوی یکی از وظایف ایشان است. امام جماعت مسجد فردی با سواد، شناخته شده و بااخلاق است اما این فاکتورها که به ظاهر خیلی هم مهم هستند نتوانسته حتی اندگی از مشکلات را حل نماید. نمازجماعت های طولانی البته برای جایی که بیشتر افراد آن را قشر کارگر و جوان و نوجوان تشکیل می دهند یکی از دلایل حضور کمرنگ جوانان شده است. نماز جماعتی طولانی با تعقیبات بعد از نماز که از آن هم طولانی تر است و اصرار بر خواندن نافله مغرب و کلی دعای بین نماز که اگر این موارد را با سخنرانی بین نماز مزین کنیم می شود نیروی گریز مرکزی که دیگر با زنجیر هم نمی توان جوان  را به مسجد کشاند. 


یکی از فاکتور های مهم امام جماعت در این عصر باید دم خور بودن با مسجدی ها باشد بالاخص قشر جوان. متاسفانه ما چنین چیزی را دراین ده سال مشاهده نکرده ایم. عزیز ما در اکثر موارد با تاخیر در نماز جماعت حاضر شده و بعد از نماز اگر برنامه خاص نباشد مسجد را ترک می کند و تنها راه ارتباطی ایشان با مردم تنها سخنرانی می باشد که آنهم یک طرفه است. جوانی مرحله ای از زندگی است که مورد توجه قرار گرفتن بیشتر از بقیه دوران زندگی اهمیت دارد. ما در سالهای گذشته امام جماعتی داشتیم که حاشیه اش بیشتر از اصلش بود ولی انقدر با جوانان نشست و بخاست داشت که شاید آن حواشی کمتر به چشم آمد. 


موضوع بعدی که بشدت در این سالها ذوق انسان را جریحه دار می کند انتخاب موضوع سخنرانی است. به عنوان مثال شب عاشورای سیدالشهدا موضوع صحبت مسجد ما مسائل زناشویی بود و این تنها سخنرانی ای که در ذهن من نقشه بسته چون به شدت اعصابم را خرد کرده بود. انتخاب موضوع نشان دهنده دقت نظر است، نشان از عقبه فکری ای دارد، نشان از برنامه ریزی حساب شده است، اما جوانان در این مسجد چنین چیزی را مشاهده نکرده اند. 


مسجد ما از مساجدی است که شاید بیشترین تعداد طلبه را داشته باشد با این وجود شب هایی که امام جماعت به مسجد نمی آیند از نداشتن امام جماعت جایگزین دچار مشکل می شویم. عدم تعامل، برنامه ریزی، همراهی و دغدغه تربیت از معضلاتی است که موجبات بوجود آمدن چنین شرایطی را فراهم کرده است. 


ادامه دارد... 



  • محمد برزین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی