وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

خوشحالم تورو دارم حسین جان

آخرین مطالب

باید کتاب خوب تولید شود

دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۳ ق.ظ

کتاب

مدتی بود دستم به نوشتن نمی رفت. حدود یک ماه بود که صفحه اینستاگرام را بروز نمی کردم و وبلاگ هم نیز از این قائده مستثنی نبود. دلیلش را نمی دانم. هر وقت این حالت بوجود می آید به این نکته می رسم که نگاهم دچار کوتاهی شده است. وقتی به مسائل دقیق و ریزبینانه نگاه نکنیم به این جا می رسیم که کف گیر نوشت مان به ته دیگ می خورد. 

تولید محتوای عالی آرزویی است که به شدت به دنبال آن هستم و از بین حدود دویست و خرده ای مطلب که نوشته ام هیچ کدام را خودم قبول ندارم. شاید عده ای این را شکسته نفسی بدانند و عده ای دیدگاهم را کاملا قبول کنند اما برای خودم واضح و روشن است که نوشته هایم را باید لب رودخانه اروند بگذارم تا با شدت به جایی برده شود که خودم خبر ندارم کجاست. 

سوال!

آیا محتوایی که در حال تولید آن هستیم در روند رشد جامعه اثر گذار است؟ آیا هدف از نوشتن فقط نوشتن است یا درون مایه ای دارد که باید به آن توجه کنیم؟ آنچه به رشد خودمان کمک می کند و انچه در جامعه تاثیر دارد؟ 

گاهی که به کتابفروشی ها سر می زنم و با مشاهده برخی کتاب ها به خودم امیدوار می شوم. نوشته هایی از روی شکم سیری، موضوعی که ضرروت روز جامعه نیست و کلی ایراد های اساسی که نمی شود به سادگی از کنار آن عبور کرد. شاید این عبارت درست نباشد اما حقیقتی است که این کلاس های نویسندگی عده ای را چنان امیدوار می کنند که طرف حاضر نیست با سایه اش راه برود و نتیجه این می شود که خذعبلاتی به چاپ می رسد که فقط ناشر از آن سود می برد. 

«کتابخوانی باید یک سیره و سنت رایج بین مردم ما بشود... البته در کنار این مسائل باید به فکر باشیم و دغدغه نوع کتابهایی که تولید می شود نیز در ما باشد. باید کتاب خوب تولید شود. کتاب یک غذاست؛ یک غذای روح است؛ یک نوشیدنی روح است و چنانچه مقوی باشد روح را تقویت می کند. بیشتر باید تلاش شود که کتابهای خوب چاپ و منتشر شود...»1

1 مصاحبه در صدا و سیما در ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب 

  • محمد برزین

نظرات  (۲)

  • رضا کشمیری
  • بله درسته

    نوشتن کار خیلی سختی است

    اگر هدف و نیتت این باشه که هم رشد معنوی و علمی برای خودت باشه هم برای مخاطبانت دیگه نوشتن فوق العاده سخت میشه

    اما در هر صورت باید نوشت و خواند و نوشت و هزار بار تکرار کرد تا به این هدف عالی رسید ان شاءالله

    پاسخ:
    بهترین تمرین برای نوشتن، نوشتن است 
    این جمله رو من از شاهین کلانتری شنیدم که هر وقت به پیسی می خورم میرم و متن هاشو می خونم 
    شما هم اگه دوست داشتی بخون 
  • محمد قلیچ خانی
  • سلام با وجود این که فرمایشات شما رو قبول دارم ولی معتقد هم هستم که همیشه قرار نیست با چیزی که می نویسیم دنیا رو نجات بدیم و یا برای پیشرفت جامعه کاری کنیم .. گاهی وقتا آدم برای دل خودش می نویسه حالا حتی اگر خیلی کوتاه باشه و بعدها که اون مطلب رو می بینه به خودش می گه این چی بود من نوشتم ولی شاید همون لحظه با نوشتن همین متن حال خودش رو خوب کرده بود !

    بالاخره همین مطالب شما هم قطعا روی افرادی موثر بوده و شما نباید بگذاریدشون لب رود :) اما همیشه جا برای بهتر شدن هست و قطعا شما و همه ما می تونیم پیشرفت کنیم .

    پاسخ:
    کاملا درست می فرمایید قرار نیست ما همیشه چیزی بنویسیم که دنیا رو نجات بدیم 
    آره گاهی باید برای دلمون بنویسیم  

    باید تلاش کنیم به سمت بهتر شدن حرکت کنیم 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی