وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

خوشحالم تورو دارم حسین جان

آخرین مطالب

مسجد محله ما

دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۰۷ ق.ظ

مسجد

در طول این سال ها که با مسجد آشنا شده ام شاهد فراز فرودهایی بوده ام که تاثیرش را در کف جامعه شاهد هستم. راستی اوج گیری مسجد یعنی چه؟ یکی از راهکارهای باز شدن ذهن پرسش است. اجازه بدهید با طرح سوالی وارد بحث شویم. مسجد چیست؟ در پاسخ به این سوال به سراغ روایتی می رویم که در آن صحابی امام صادق علیه السلام حضرت را مورد خطاب قرار می دهد که 35 است در کنار شما هستم و هر بار که درباره چیستی مسجد و مسجد الحرام می پرسم تعریفی نو از آن ارائه می دهید، چرا تعریفی واحد برای مسجد نیست. در اینجا حضرت می فرماید: شما میخواهید چیزی را که 2000 سال قبل از آدم (علیه السلام) وجود داشته در یک شب بفهمید. 

حضرت علامه جواد آملی فرمودند: مسجد دارالعباده نیست بلکه مسجد دارالتشریف است.بند اول این عبارت پاسخ به سوال را راحت می کند. اوج گیری مسجد در چه زمانی انجام می شود؟ زمانی که مسجد صرفا محل نماز نباشد. مکانی که در آن عده ای بیایند و سری به خاک بسایند و آرام محیط را ترک نمایند. مسجدی که در آن بچه ها سر و صدا نمی کنند و دغدغه های مردم و معیشت مردم مورد بحث و گفتگو قرار نمی گیرد مسجد نیست!!! چند درصد مسجدهای ما باری از روی دوش مردم بر می دارند؟ چند درصد برای مشکلات جوانان برنامه دارند؟ چند درصد برای ظهور نیرو تربیت می کنند؟ اینها شاید گوشه کوچکی از وظایف مسجد باشد. وظایفی که در این سال ها یا به هیات ها واگذار شده یا مدارس یا موسسات و گروه های فرهنگی مسجد گریز. 

پرنده برای پرواز نیاز به دو بال دارد و توان و اراده،  حال می خواهد آن پرنده عقاب تیز پرواز باشد، می خواهد پشه ای لاغر و نحیف. آیا می توان پرندگان را متهم کرد که بی دلیل در آسمان میچرخند؟ بی دلیل اوج می گیرند؟ نظام هستی کاملا بر اساس نظم شکل دهی شده و روال مشخصی دارد که برای درک آن کمی تفکر را باید چاشنی برنامه ها کرد.  روی کلام را به طرف مسجد برمی گردانیم که مسجد برای اوج گیری به چه وسیله ای نیازمند است؟ وقتی خادمین مسجد قله ای را برای رسیدن در نظر ندارند دچار روزمرگی می شوند و هزار هزار نیرو هم که به آنها تزریق کنی همان کار می کنند که در این سال ها کرده اند. حال فرض را بر این می گیریم که قله ای تعیین شد چگونگی رسیدن به این قله نیز حائز اهمیت است. نقشه راه یکی از ملزومات است که امروزه به راحتی به آن دسترسی داریم. نقشه راه می تواند قران و کلام معصوم و بزرگان دین باشد. اما دو بال قدرتمند که اوج گیری مسجد را ساده می کند چه باید باشد؟ 

این مبحث ادامه دارد...

  • محمد برزین

نظرات  (۱)

سلام ، آدمی هستم که پابند یه مسجد نیستم و تقریبا خیلی از مساجد شهر خودمون رو رفتم بعلاوه شهر شیراز .. ولی متاسفانه توی خیلی از مساجدی که رفتم اکثرا بزرگتر ها بودن و جوون بینشون خیلی کم پیدا می شد . البته بعضی از مساجد هم که می رفتم واقعا لذت می بردم چون تعداد جوونا و نوجوونا خیلی زیاد بود .. دقت که کردم دیدم مساجدی که جووناش بیشترن اکثرا پر از کارای فرهنگی هست و کلاسای مختلف که جوونا رو جذب می کنه به سمت خودش که در کنار این مسائل به بحث دینی هم می پرداختن .. کاری که شهید هادی هم می کرد همین بود ، اول یه جمع دوستانه رو ایجاد می کرد و بعد هدفش رو پیش می برد .

امیدوارم خیلی از مساجد هدفمندتر پیش برن و از جوونا یه انسان واقعی بسازن !

پاسخ:
من چند مدتی بود که مسجد نمی رفتم ولی بالاخره به یه بهانه ای خودم رو مقید کردم و حالا که از نزدیک دارم کار می کنم و بهقولی وارد گود شدم دارم مشکلات رو می بینم 
مسجد محل که یه زمانی جا برای نماز خوندن نبود حالا خالی از جوان و نوجوان هست و گاهی جوانترین فرد مسجد خود من هستم که دارم به 40 می رسم . 

مشورت کردم و تیم تشکیل دادم و دارم کار می کنم 
شما هم دعا کن که بتونیم توی این مسیر سخت محکم قدم برداریم 
حتما به وبلاگت سر می زنم 
این چند روز حسابی درگیر خیابون و شلوغی ها بودم و انیترنت هم نداشتم که سر بزنم 
ممنونم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی