وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

خوشحالم تورو دارم حسین جان

آخرین مطالب

تنبل پروری

چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۸، ۰۸:۳۵ ق.ظ

تنبل

مشکلی که در تشکیلات به شدت آزارم می دهد تنبل پروری تیمی است. یعنی افراد مجموعه در تنبل کردن هم مقصرند. مجموعه ای را در نظر بگیرید که هر کدام از اعضا به جای انجام کار خود و مشغول بودن به وظایف محوله  نگاهشان به دیگر افراد مجموعه است که مشکلاتشان را برطرف کنند. به عنوان مثال: در مجموعه ی ما شخصی موظف است غذای مجموعه را در ساعت مقرری آماده کند و درست دو ساعت قبل از برنامه اعلام می کند که بودجه ندارد و مشکل مالی بیداد می کند؛ اینجاست که هر کدام از نیروها وظایف خودشان که به مراتب مهمتر از آن کار است رها می کنند به کمک او می شتابند. جالب اینجاست وقتی که معترض حرکت به ظاهر انسان دوستانه شان می شوی می گویند ما یک مجموعه ایم و باید در سختی کمک حال هم باشیم و از این جور حرف های بی منطق. این ماجرا انقدر اتفاق افتاده که حالا شاهدیم افراد در بزنگاه اعلام ناتوانی می کنند و کار کل مجموعه را مختل. این تنبل پروری است. افرادی که نمی توانند خودشان را با اهداف مجموعه همراه کنند و در لحظات حساس مجموعه را دچار شوک می نمایند. 

ماستمالینگ معنوی

در تشکیلاتی مانند مسجد چون معنویت به شدت تاثیرگذار است تنبل پروری یکی از اتفاقات رایج آن است. افراد مجموعه همه چیز را معنوی می نگرند و هزار البته که شما بهتر می دانید معنویت خودش نظمی دارد که در چیزی وجود ندارد و اینکه ما می گوییم معنوی می نگرند یعنی فکر می کنند معنویت این است که در قبال اشتباه هات مکرر مجموعه سکوت کنیم،  این یعنی درجا زدن. امام جماعت دقایقی بعد از اذان سر و کله اش پیدا می شود و این جاست که این بهانه بر زبان ها جای می شود : نشستن در مسجد عبادت است و جزء عمر انسان به حساب نمی آید و یا اینکه منتظر ماندن برای نماز جماعت ثواب دارد و از این جور حرف ها. این جملات گرانبها عمدتا از دهان مبارک عده ای بازنشسته که اگر به منزل بروند باید پای غرغر همسر عزیزتر از جانشان بنشینند خارج می شود. این افراد اینجای ماجرا رادر نظر نمی گیرند که امام جماعت وظیفه ای دارد که قبل از نماز شروع می شود و تکرار آن تاخیرهای فراوان قبلی که با همین روایات ماست مالی اش کردیم باعث شده حالا هر شب منتظر باشیم امام جماعت 10 الی 20 دقیقه همه را سر کار می گذارد که تشریف فرما شوند. 

ترمز دستی 

حدود شش ماه است که در مجموعه داد می زنم آقایان برای خود جانشین انتخاب کنید!!! گوش کسی بدهکار نبود. شب شه شنبه که برنامه شروع می شود یکی یکی مشکلات سر از خاک بیرون می آورند و بعد از سلامی گرم ما را با افتضاحی که به بار آورده ایم تنها می گذارند. در مجموعه ای که افراد آن هنوز تفویض اختیار را نمی فهمند و اصلا واژه ای منحوس تر از این واژه وجود ندارد. در انتهای هر برنامه با دوستان خوش و بش می کنم و ایرادات را با زیانی نرم انتقال می دهم تا به گوشه قبایشان برنخورد و خود می دانم این هم نوعی تنبل پروری است چون خاطی متوجه شده بعد از هر اشتباهش نه خبر از توبیخ است نه خبر از حتی تشری ساده. این تنبل پروری ها می شود ترمز دست بالا که روزی بر اساس فشار زیاد در حالت درجا موتور مجموعه را پیاده خواهد کرد. 

  • محمد برزین

نظرات  (۲)

سلام

بعضی از مطالبتون با دل پر هست ، قشنگ می شه از روی لحن گفتارتون فهمید .. این مطلب هم از اون دست مطالب هست .

یه روز صاب کارم باهام تنها صحبت کرد ، گفت محمّد وقتی فلانی کار نمی کنه تو وقتی بجاش کار می کنی اوّل خودت خسته و اذیت می شی بعدش هم اون طرف فکر می کنه می تونه کم کاری کنه و یکی دیگه بجاش کار می کنه و عین خیالش هم نیست .. حالا شده حکایت ماجرای شما ، وقتی کسی مسئولیتش رو درست انجام نده ضمن این که شما اذیت می شید روی کار شما هم تاثیر منفی می ذاره .. بالاخره وقتی خسته از یه کار باشید خواه و ناخواه از کیفیت کارِتون هم کم می شه . فکر می کنم برای تشکیلاتتون باید یه مدیر مشخص کنید که بقیه ازش حساب ببرن و مسئولیت ها دقیق مشخص بشه و هرکس هم کم کاری کرد بالاخره بهش گوشزد بشه ، محیط مسجد هست و بالاخره نمی شه بگیم تنبیه :) ولی خب باید حساب کار هم دست طرف بیاد .

در مورد پیش نماز مسجد هم واقعا آزاردهندس ، حالا بعضی وقتا بالاخره تو ترافیک گیر می کنه یا مشکلی براش پیش میاد و حق داره ولی اگه مدام تکرار بشه خیلی روی اعصابه .. علنا روحانیِ مسجد با گرفتن وقت مردم داره دچار حق الناس می شه ..

در کل براتون آرزوی موفقیت می کنم ، ولی تجربه این رو بهم آموخته که کسایی که یکم بیشتر از بقیه به فکر هستن خونِ دل بیشتری هم می خورن .. شما هم به خدا توکل کن و سختی های مسیری که می دونی درسته رو به جون بخر :)

ارادت :)

  • پرینازم ...
  • سلام
    خیلیم عالی :)

    پاسخ:
    سلام خیلی خوش اومدید 
    حتما به شما سر میزنم 
    ممنونم بابت نظرتون 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی