وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

وبلاگ شخصی محمد برزین

جایی که حالم را خوب میکند روضه است و چیزی که حالم را خوب نگه میدارد کتاب

خوشحالم تورو دارم حسین جان

آخرین مطالب

سختی سفر شام

سه شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۱۲ ق.ظ
 الملهوف : عبید اللّه بن زیاد ، به یزید بن معاویه نوشت و او را از کشته شدن حسین علیه السلام و اخبار خانواده اش باخبر کرد . . . و هنگامى که نوشته ابن زیاد به یزید بن معاویه رسید و از واقعه آگاه شد ، پاسخ نامه را داد و او را مأمور روانه کردن سر حسین علیه السلام و سرهاى کشتگانِ همراه او ، و نیز اثاث و زنان و خانواده حسین علیه السلام کرد .
ابن زیاد هم مِحفَر (/ مُحَفِّز) بن ثَعلَبه عائذى را خواست و سرها و اسیران و زنان را به او سپرد . مِحفَر ، آنان را تا شام به سانِ اسیران کفّار برد و اهالىِ همه جا ، صورت هاى آنان را مى دیدند .
الملهوف : کَتَبَ عُبَیدُ اللّه ِ بنِ زِیادٍ إلى یَزیدَ بنِ مُعاوِیَةَ یُخبِرُهُ بِقَتلِ الحُسَینِ علیه السلام وخَبرِ أهلِ بَیتِهِ ... وأمّا یَزیدُ بنُ مُعاوِیَةَ فَإِنَّهُ لَمّا وَصَلَ إلَیهِ کِتابُ ابنِ زِیادٍ ووَقَفَ عَلَیهِ ، أعادَ الجَوابَ إلَیهِ یَأمُرُهُ فیهِ بِحَملِ رَأسِ الحُسَینِ علیه السلام ورُؤوسِ مَن قُتِلَ مَعَهُ ، وبِحَملِ أثقالِهِ ونِسائِهِ وعِیالِهِ . 
فَاستَدعَى ابنُ زِیادٍ بِمِحفَرِ بنِ ثَعلَبَةَ العائِذِیِّ ، فَسَلَّمَ إلَیهِ الرُّؤوسَ وَالاُسارى وَالنِّساءَ ، فَسارَ بِهِم مِحفَرٌ إلَى الشّامِ کَما یُسارُ بِسَبایَا الکُفّارِ ، یَتَصَفَّحُ وُجوهَهُنَّ أهلُ الأَقطارِ . (٦)
خیلی از مصیبت هایی که روضه خوان ها میخوانند را باید برای عظمتش قالب تهی کرد. در میان مصیبت هایی که تا به حال در کتب مختلف مرتبط با شهادت سیدالشهدا خوانده ام مصیبت شام چیزی است که از عاشورا نیز دگرگون کننده تر است. 
گفتند برای ما از سخت ترین مصیبت هایی که بر شما وارد شد بگو. فرمودند: الشام، الشام، الشام و جا دارد بگویم که ما چه می دانیم در شام به این خاندان چه گذشت. 
این شب ها هر شب روضه می خوانم و یکی از هفت مصیبتی که امام در شام برشمرده است را می گویم نمی توانم هیچ کدام را ذره ای درک کنم. 
از امام سجاد علیه السلام روایت شده که فرمودند: ما را در شام در کوچه های شهر چرخاندند. ما را به در تک تک خانه یهودیان بردند و به آنها گفتند: اینها اهل بیتی هستند که شما را از خانه و زندگیتان از مدینه دور کردند . و آنجا بود که سنگ و چوب و آتش ...(تذکره الشهدا ؛ملاحبیب الله شریف کاشانی)
  • محمد برزین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی